Oryginalne części Honda: Made In...?




Honda to japońska marka – bez wątpienia. Tak jest i tak się kojarzy. Prawidłowo. Chociaż z każdym rokiem stosunkowo coraz mniej jest na naszym rynku Hond stricte „made in Japan”, to wiemy, że mózg tej instytucji znajduje się w Tokio – to właśnie tam, w centrali Honda Motor Company podejmowane są najważniejsze dla istnienia tej marki decyzje.

Postaram się nie pisać w tym odcinku o tym, w jaki sposób Honda „pokroiła” świat, dostosowując się – lepiej lub gorzej – do potrzeb lokalnych konsumentów, nie będę też zagłębiał się w historię, nie będę pisał o swoich odczuciach. Nie będę pisał ani o tym co dobre, ani o tym co złe – moim zdaniem. Otworzę stronę dowolnego Autoryzowanego Salonu Obsługi Honda i spojrzę w ofertę. Co widzę?

Samochody nowe. Stan na dzień dzisiejszy (początek listopada 2014 roku). Modeli aut dostępnych w ofercie Hondy w Polsce: cztery. Zaglądając w cennik dowolnego w Polsce dealera Honda znajdziecie w cenniku następujące modele: Accorda (w wersji Sedan oraz Tourer), Civica (3D, 4D oraz 5D oraz Tourer), CR-V oraz Jazza (w wersji 5D oraz Hybrid). Łącznie odmian i wersji modeli: osiem. Ile z nich na tabliczce znamionowej posiada wytłoczone pożądane „made in Japan”? Trzy. Mniej niż połowa wersji Hond dostępnych obecnie w sprzedaży w Polsce produkowana jest tam, gdzie chciałbym, żeby produkowana była każda Honda. Jeżeli myślicie, że tylko nasz kraj jest „okrojony” i na zachodzie Europy jest lepiej – macie trochę racji. Francuzi na przykład mogą kupić jeszcze dwie hybrydy: CR-Z oraz Insight. Obydwie produkowane w Japonii. Niezależnie od tego jak oceniacie obecną sytuację, wszystko wskazuje na to, że z roku na rok japońskich Hond w stosunku do Europejskich na naszym rynku będzie ubywać…

Dlaczego o tym wszystkim piszę na stronie internetowej firmy, która zajmuje się przecież dystrybucją części, a nie sprzedażą samochodów? Postaram się Wam przedstawić sytuację z grubsza i zrozumiale, chociaż nie jest to sytuacja ani łatwa, ani logiczna. Na pozór sprawa wydaje się być prosta: Hondy produkowane w Japonii – niezależnie od tego, na jakim rynku wylądują docelowo – są samochodami od zawsze najlepiej wykonanymi, najbardziej bezawaryjnymi, najtańszymi w eksploatacji. Powód tego stanu rzeczy jest prosty – ponad 99% części do samochodów składanych w Japonii dostarczają miejscowi (czyli japońscy) podwykonawcy. Jak wygląda sytuacja z Hondami produkowanymi poza Japonią? Cóż, nie ma co się oszukiwać, wystarczy zajrzeć trochę „głębiej” – Japończycy odpowiedzialni są głównie - choć też nie zawsze - za układ napędowy, cała reszta powstaje tam gdzie bliżej, lub tam gdzie taniej, a jakość pozostaje bardzo często tylko papierowym wymogiem od zleceniodawcy. Konsekwencja takiego stanu rzeczy jest prosta: jeżeli kupujesz oryginalne części Honda do modelu wyprodukowanego w Japonii – możesz spodziewać się, że otrzymasz element wyprodukowany w Japonii. Jeżeli kupujesz oryginalne części Honda do modelu wyprodukowanego gdziekolwiek indziej – możesz spodziewać się na etykiecie kraju, którego położenia na mapie świata nawet nie znasz. Naprawdę.

Niestety, to tylko początek całego zamieszania. Sytuacja byłaby zbyt oczywista, gdyby produkowane w Japonii Hondy składały się z produkowanych wyłącznie w Japonii podzespołów, a te produkowane na przykład w Swindon - poza układem napędowym - posiadały tylko części europejskie. Wtedy tacy specjaliści jak pracujący u nas nie byliby potrzebni. A są, ponieważ nagle okazuje się, że do Hondy produkowanej w Europie otrzymujemy części wyprodukowane w Japonii, a do wyłącznie w Japonii produkowanego modelu otwieramy paczkę z produkowanym w Austrii filtrem. Gdzie tu logika? Jak to działa? Nawet nie próbujcie się domyśleć. Są takie części - jak na przykład filtry oleju - które są "globalne", czyli identyczne, zamienne ze sobą, pasujące do wielu modeli Hond, ale produkowane nigdy nie wiadomo gdzie lub bardzo często gdzie indziej niż podpowiada nam zdrowy rozsądek. Nie powinno być zaskoczeniem, że skoro filtr oleju jest taki sam w większości silników Hondy, a jest elementem często wymienianym w okresie eksploatacji samochodu, to w europejskim serwisie dostaniemy filtr inny niż w serwisie japońskim. Pan Takahiro kupujący filtr oleju do swojej Hondy u dealera w Yokohamie dostanie produkt japoński, a Pan Krzysztof kupujący do tego samego auta filtr w Warszawie dostanie wyrób europejski. Jeżeli znajdzie się jakaś tulejka do zawieszenia, która była taka sama ale występowała w dwóch modelach Hondy - japońskim i angielskim, to prawdopodobnie do fabryk elementy dostarczało dwóch podwykonawców. Jeden japoński, drugi angielski. A skoro jedna i druga są wymienne, to chyba oczywiste jest, którą z nich chcielibyście mieć w swoim samochodzie. Niestety, Pan Krzysztof nie może zamówić u lokalnego dealera Hondy japońskiego filtra i japońskiej tulei, jeżeli jej odpowiednik występował na rynku europejskim. W drugą stronę jest podobnie. Pan Takahiro prawdopodobnie nie może zamówić europejskich odpowiedników - chociaż nawet gdyby mógł, to raczej nie byłby zainteresowany... Tutaj właśnie pojawia się nasza rola - jako Haparts, niezależny importer części z całego świata, nieskazany na przestrzeganie reguł gry Honda Europe, możemy oferować Wam produkty takie same, a jednak lepsze. Japońskie - ale wcale nie droższe. Wybieramy najlepsze z całego świata i oferujemy, jeżeli tylko jest taka możliwość.

To globalne zamieszanie nie ma końca. Dołóżcie do tego wszystkiego przesunięcia magazynowe tak wielkiej korporacji jak Honda - kiedy czasami transport kilku tysięcy filtrów Kanadyjskich trafia do Chin, a tych europejskich do Argentyny (bo akurat jest taka potrzeba). Do tego jeszcze zmiany dostawców, podwykonawcy, którzy przenoszą fabryki z kraju A do kraju B, zmiana podwykonawcy danego elementu względem danego modelu samochodu przed liftingiem i po liftingu i kocioł gotowy... A całe zamieszanie do sześcianu podnosi sama Honda, która nie zawsze na opakowaniach piszę prawdę, a czasami... nie pisze nic!

Zdarza się, że klienci pytają nas, dlaczego dostali od nas uszczelkę wyprodukowaną w Chinach, lub przewód paliwowy produkowany w Wielkiej Brytanii, skoro Honda jest taka japońska… Ba! – zostajemy nawet posądzani o oferowanie podrabianych części (będąc pionierami i największymi uparciuchami w zwalczaniu podróbek w tej branży – ale o tym też napiszę kiedy indziej). Honda jest międzynarodowa, światowa, w Japonii bije tylko serce. Żeby przybliżyć Wam sytuacje oraz pokazać kilka ciekawostek, zapraszam na lekcję geografii opracowaną z udziałem oryginalnych części Honda w roli głównej.



Miniaturowy model samochodu w skali 1:43. W nomenklaturze Hondy, to też część: ma swój numer katalogowy. Miejsce produkcji: na pierwszym planie widać Hongkong, a po lewej na dole początek "Made In China". Mają Azjaci tupet - to jedyne miasto jakie znamy z etykiet.

Komplet przednich chlapaczy do produkowanych w Japonii Hond Civic VI generacji (EK, EJ). Dlaczego więc na etykiecie widnieje Made in United Kingdom wyraźnym i pogrubionym drukiem?

Komplet dywaników welurowych w wersji Elegance do Civica VII generacji Type-R. Made in the Netherlands. Czyżby Holandia?

Komplet dywaników welurowych w wersji Elegance do Hond Accord VII generacji. Made In Holland. Holandia?

Komplet dywaników welurowych w wersji Elegance do Hond Civic VIII generacji. Made In Poland. Zaskoczeni, zniesmaczeni? Możecie być dumni - to bardzo wysokiej jakości dywany.

Przednie gumowe dywaniki do Civiców VIII generacji 3D i 5D. Łotwa.

Komplet przednich świateł przeciwmgłowych do Hond Accord generacji VIII Coupe produkowanych w Ameryce Północnej na rynek ameryki północnej. Duet Japonia + Niemcy...

Jedno z mocowań reflektora do Hondy Civic VIII generacji 3D i 5D. Republika Czeska!

Uszczelka pokrywy zaworów do silników serii F. Węgry.

Uszczelka pokrywy zaworów do większości silników serii D napędzających Hondy od roku 2001. Francja.

Wkład filtra oleju do silników N22A, znanych szerej jako wysokoprężne 2.2 I-CTDi. Austria.

Filtr paliwa do dziesiątek różnych modeli Hond. Korea. Północna, czy południowa?

Filtr paliwa do Hond Civic VIII generacji 3D i 5D. Zjednoczone Królestwo.

Filtr paliwa do Hond Civic VIII generacji w Sedanie. Japonia!

Uszczelka kolektora ssącego do wielu silników serii D. Tajlandia.

Linka przepustnicy (lub pedału gazu jak kto woli) do dwu i czterodrzwiowych Hond Civic VII generacji. Meksyk.

Akumulator. Stosowany w wielu modelach. Hiszpania.

Jeden z moich ulubieńców, który burzy całą koncepcję. Żarówka. Dosyć popularna jednowłóknowa żarówka 12V 32CP 27W. Tajlandia? Niestety, zmyłka - w środku jest pełnowartościowy japoński Stanley.

Poduszka przedniego stabilizatora do większości dwu, trzy i pięciodrzwiowych modeli Civiców VII generacji. Polska.

Górne mocowanie przedniego amortyzatora do Hond Civic 3D i 5D generacji VIII. Słowacja.

Poduszka tylnego stabilizatora do Hondy Civic VII generacji Type-R. Polska? Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to element dedykowany tylko i wyłącznie na japoński rynek, do japońskiego modelu Type-Ra EP3, który oferowany był tylko w Japoni...

Zaślepka przedniego zderzaka - zaczepu do holowania do pięciodrzwiowych modeli Hond Civic VIII generacji. Nie, to zdjęcie nie było edytowane w żadnym programie graficznym. Made in.

Plastikowe nadkole m.in. do dwu, trzy i czterodrzwiowych Hond Civic VI generacji. Malezja.

Przedni emblemat do Hond Civic IX generacji Coupe. Japonia? Owszem, ale dlaczego, skoro te samochody produkowane i sprzedawane są tylko w Ameryce Północnej?

Dokładnie jak wyżej - samochód USDM, produkowany w USA, emblemat Made in Japan...

Jedna z bocznych naklejek "Type-R" do Civiców EP3. Włochy.

Lusterko boczne do Hond Civic IX generacji w sedanie na rynek Amerykański. Japonia? Tam nigdy nie było w sprzedaży takiego samochodu...

Jeden z elementów wnętrza do Civiców VIII generacji 3D i 5D. Nie, nie drukujemy etykiet w firmie na drukarce...

Osuszacz klimatyzacji do Civiców VIII generacji 3D i 5D. Wielka Brytania.

Klamra pasa bezpieczeństwa do niektórych Civiców i Accordów. Rumunia.

Jeden z najpopulerniajeszych uszczelniaczy półosi do kilkudziesięciu modeli Hond z ręcznymi skrzyniami biegów. Chiny.

Jeden z najpopularniejszych uszczelniaczy półosi do kilkudziesięciu modeli Hond wyposażonych w przekładnie automatyczne. Wietnam.

Etykieta na etykiecie i moim zdaniem nieprawda. W Japonii wyprodukowana zapinka która występowała tylko i wyłącznie w Europie produkowanych Civicach VIII generacji 3D i 5D? Hm...

Przyjrzyjmy się bliżej zestawowi naprawczemu kolumny przedniego amortyzatora do Hond Civic VIII generacji 3D i 5D. Numer katalogowy: 51610-SMG-305. Oto on:

W skład zestawu wchodzą zaznaczone na czerwono: osłona, odbój, łożysko, oraz nakrętka amortyzatora.

Opakowanie. MADE IN GERMANY pozwala stwierdzić, że kupiliśmy produkt Niemiecki.

Zbliżenie. Bez cienia wątpliwości.

Pod pewnym kątem widać, że etykieta naklejona na etykiete „przykrywa” oznaczenie producenta całości, oraz miejsce produkcji. SACHS oraz Germany. Niestety – ani jedno, ani drugie nie jest zgodne z prawdą.

Tak wyglądają wszystkie elementy wchodzące w skład zestawu.

Łożysko. SKF.

Francuskie.

Odbój. BASF. Korporacja międzynarodowa – miejsce produkcji nieznane.

Osłona. MPG pozwala mi wysnuć tezę, że to włoski Impergom.

Co o tym myśleć? Nic złego, to tylko ciekawostki ;) Oprócz tego o czym napisałem do tej pory, Honda ma jeszcze jeden sposób, na utrudnienie rozpoznania, co jest co i jak to jest. Otóż sposób w jaki pakuje części do dystrybucji jest hm... Zmienny. Tak go nazwijmy, dla uproszczenia. Otóż okazuje się, że zamawiając tę samą część w ilości 10 sztuk, nie należy spodziewać się 10 takich samych elementów, w takich samych opakowaniach wyprodukowanych w tej samej fabryce. Niestety. To kolejne „sito”, które stosujemy w Haparts w procesie dystrybucji – szukamy tylko tych najlepszych produktów, produkowanych przez najwyższej jakości podwykonawców. Honda sprzedaje numery katalogowe "jak leci”. Kilka przykładów:



Wieszak układu wydechowego. Dwa różne opakowania.

Poduszki przedniego stabilizatora. Jedna z Tajlandii, druga z Japonii – przynajmniej tak widnieje na etykiecie...

Tuleja metalowo-gumowa. Dwa różne opakowania.

Elementy lewarka zmiany biegów. Trzy różne opakowania.

Elementy lewarka zmiany biegów. Dwa różne opakowania.

Elementy lewarka zmiany biegów. Dwa różne opakowania.

Elementy lewarka zmiany biegów. Trzy różne opakowania.

Tuleja cięgna zmiany biegów. Dwa różne opakowania.

O-ring uszczelniający do przewodów klimatyzacji. Dwa różne opakowania, dwa różne kraje.

Śruba mocująca osłonę kolektora wydechowego. Dwa różne opakowania.

Śruba wahacza, dwa różne opakowania.

Spinka. Dwa różne opakowania.

Spinka. Dwa różne opakowania.

Uszczelniacz półosi. Dwa różne opakowania.

Elementy lewarka zmiany biegów. Dwa różne opakowania.

Dlaczego napisałem ten wywód? Przede wszystkim, żeby rozwiać wątpliwości, przybliżyć Wam sytuację panującą na rynku, oraz uspokoić. Po pierwsze: nie można zakładać, że części z Tajlandii, korei czy Meksyku to podróbki. Tak nie jest. Po drugie: błędne jest myślenie, że części z Chin czy Wietnamu są gorszej jakości od tych japońskich. Z dwóch powodów: po pierwsze, Honda niesamowicie pilnuje kontroli jakości na całym świecie (tak naprawdę głównie ten kosztowny proces wyróżnia ich spośród innych producentów samochodów). Niezależnie od miejsca produkcji to właśnie rygor i wymagania wobec podwykonawców cały czas gwarantują najwyższą możliwą jakość. Po drugie: powyżej macie przykład, że na etykiecie nie zawsze napisana jest prawda... Kto wie, czy w opakowaniu z uszczelniaczem „Made in China” nie kryje się produkt japoński? Obawiam się, że tego nie wiedzą nawet „ci z Hondy”...



A na tej etykiecie brakuje... numeru części.



Michał Dziadowiec









Artykuł stanowi własność firmy Haparts Michał Dziadowiec i jest utworem w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Nr 90, poz. 631). Żadna jego część nie może być rozpowszechniana lub kopiowana w jakikolwiek sposób (elektroniczny, mechaniczny lub inny) bez pisemnej zgody właściciela firmy.